بخشنامه فعال‌سازی سازمان نظام ایمنی در کشور ابلاغ شد

44 درصد حوادث منجر به فوت در کشور ناشی از سقوط از ارتفاع است
2016-10-02
شش و هفت دهم درصد تلفات ناشی از کار در کشور کاهش یافته است
2016-10-02

رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی با بیان اینکه بخشنامه فعال‌سازی سازمان نظام ایمنی در کشور ابلاغ شد گفت: ۷۰ درصد آسیب‌های نیروی کار در حوزه پیمانکاران است.

 ابوالفضل اشرف‌منصوری ظهر امروز در دومین همایش ملی ایمنی، بهداشت و محیط زیست که در فرهنگسرای آیینه اراک برگزار شد با اشاره به بحث اچ اس ای اظهار داشت: متاسفانه استراتژی زیرساخت در زمینه “اچ اس ای” کشور ضعیف بوده و با وجود اینکه بهترین استانداردها را ترجمه می‌کنیم اما در اجرا و زیرساخت‌ها ضعیف هستیم.

وی افزود: به منظور تقویت زیرساخت‌ها نیاز به اقدامات جدی داریم و امیدواریم برای کاهش حوادث ناشی از کار گام برداریم که به همین منظور این انجمن به‌ عنوان یک نهاد مردمی در حال انجام آموزش‌هایی در چهار دوره است و سامانه‌ای را طراحی کرده که ظرف یک ماه آینده رونمایی می‌شود.

رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی تصریح کرد: یکی از نقاط ضعف و آسیب‌رسان در کشور ما ضعف شدید آموزش ایمنی و فرهنگ ایمنی است و مسلما در صورت وجود یک فرهنگ و آموزش اشتباه تبعات آن در سراسر جامعه ترویج پیدا کرده و اثرات نامطلوب خود را بر جای می‌گذارد.

اشرف‌منصوری بیان کرد: بنابراین یکی از سیاست‌هایی‌که در این زمینه دنبال می‌کنیم ارتقا آموزش و فراگیری آن در سطح جامعه است که در این زمینه شاهد نهادینه شدن بحث‌های فرهنگ‌سازی و آموزشی در حوزه پیمانکاران هستیم چرا که 70 درصد آسیب‌های نیروی کار در حوزه پیمانکاران بوده است.

وی ادامه داد: با انجام این کار و همکاری در اخذ صلاحیت سلامت و ایمنی کارفرمایان شاهد نتایج مطلوبی هستیم چرا که کارفرما و پیمانکاری که تا امروز توجهی به این آموزش‌ها نداشته‌اند امروز به واسطه این صلاحیت‌ها از تبعات حقوقی، اجتماعی و غیره توجه نکردن به مسائل ایمنی آگاه شده و اطلاعات لازم را دریافت می‌کنند که این اتفاق خوبی است.

رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی مسئولان حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت‌کار سراسر کشور عنوان کرد: در رابطه با کمیته‌های تخصصی، یکی از اهداف کانون سراسری و تمام انجمن‌های صنفی دفاع از منافع قانون شاغلان در این صنف است از آنجایی که ما تاکنون قانون مشخصی نداشته‌ایم همه به‌ شکل جزیره‌ای عمل‌ کرده و قیمت‌ها متفاوت بوده اما هدف این کمیته مشخص کردن دستمزدها متناسب با موارد مختلف این قانون است‌که با همکاری کانون کارفرمایان این مصوبه تصویب شود تا یک نرخ‌نامه جامع و کامل داشته باشیم.

اشرف‌منصوری خاطرنشان کرد: در رابطه با نظام ایمنی کشور با توجه به بخشنامه اخیری که اعلام شده عمده فعالیت‌ها در راستای فعال‌سازی سازمان نظام ایمنی است که بستر و زیرساخت مساعد آن‌ در همین انجمن‌های صنفی مهیا بوده و امیدواریم که این انجمن‌ها بتوانند با همکاری دولت، مجلس، دستگاه‌های اجرایی و وزارت کار این سازمان نظام مهندسی ایمنی را فعال کنند تا یک نظام جامع را که منافع آن در تمام زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و حفظ سرمایه‌های نیروی کار موثر باشد پیش ببریم.

وی افزود: امیدواریم با استفاده از تخصص‌های سازمان‌های اجرایی و مشارکتی که می‌توانیم با این سازمان‌ها در زمان وقوع حوادث‌ و بحران‌ها داشته باشیم از این تخصص‌ها در ارتقا ایمنی بهره گرفته که در این راستا در حال بررسی و کنترل کمیته‌ای تخصصی مشتمل از کمیته بحران و پدافند غیرعامل هستیم تا در بخش فرا دستگاهی فعالیت داشته باشیم.

رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن‌های‌صنفی مسئولان حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار سراسر کشور تصریح کرد: همان طور که پس از وقوع حادثه تلفات بیشتری را نسبت به زمان وقوع حادثه داریم دیدگاه ما این است که تمام مسئولان ایمنی بتوانند حضور موثر داشته باشند تا بتوانیم آن هدف را که مبنی بر مسئول ایمنی بودن تمام مردم بوده را توسط این کارشناسان عملی کنیم.

اشرف‌منصوری بیان‌کرد: یکی از کارهای زیبنده حرفه ایمنی و کار ایجاد شرایط ایمنی و بهداشت کار در محیط‌های کارگاهی برای در راستای رسیدن به‌کار شایسته است.

 

تسنیم – اراک