شش و هفت دهم درصد تلفات ناشی از کار در کشور کاهش یافته است

بخشنامه فعال‌سازی سازمان نظام ایمنی در کشور ابلاغ شد
2016-10-02
۴۰ درصد بازنشستگی‌های پیش از موعد در رابطه با حوادث ناشی از کار است
2016-10-02

 رئیس مرکز تحقیقات، تعلیمات و حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس آخرین آمار سازمان پزشکی قانونی، شش و هفت دهم درصد تلفات ناشی از کار کشور در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

 علی مظفری روز چهارشنبه در حاشیه دومین همایش ملی ایمنی، بهداشت و محیط زیست در فرهنگسرای آیینه اراک در گفت و گو با ایرنا افزود: کشته شدگان ناشی از حوادث کار کشور پارسال نسبت به مدت مشابه قبل آن، با کاهش 21 درصدی همراه بود.
وی بیان کرد: بیشترین تلفات ناشی از حوادث کار در ایران با 44 درصد مربوط به سقوط از ارتفاع است.
به گزارش ایرنا، رئیس مرکز تحقیقات، تعلیمات و حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: آمار کشته شدگان ناشی از حوادث کار در کشور در سال های قبل رقم بالایی بود و در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید آسیب شناسی این امر در دستور کار قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، مظفری اظهار کرد: با آسیب شناسی صورت گرفته خلاء در کارگاه های زیر 25 نفر شناسایی شد که به منظور رفع آن، آیین نامه از شورای عالی حفاظت فنی که مربوط به مقررات ایمنی و بهداشت کار است تدوین و بر اساس آن به کارگیری مسئول ایمنی در این کارگاه الزام شد.
وی بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، به کارگیری مسئول ایمنی در این واحدها طبق استفاده از ظرفیت نیروهای موجود مورد توجه قرار گرفت.
رئیس مرکز تحقیقات، تعلیمات و حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش ملی ایمنی، بهداشت و محیط زیست نیز گفت: سازمان بین المللی کار در سال 1919 تاسیس شد و از آن زمان تاکنون این سازمان 400 مقابله نامه، توصیه نامه و توافق نامه به تصویب رسانده که نیمی از آنها در حوزه ایمنی کار است.
مظفری اظهار کرد: سالانه 340 میلیون حادثه ناشی از کار در جهان رخ می دهد که بر اثر این حوادث 340 هزار نفر جان خود را از دست می دهند.
به گزارش ایرنا، وی گفت: سالانه بر اثر بیماری های ناشی از کار نیز 2 میلیون نفر در جهان جان خود را از دست می دهند.
رئیس مرکز تحقیقات، تعلیمات و حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: 40 درصد بازنشستگی های پیش از موعد جهان در رابطه با حوادث ناشی از کار است.
رئیس هیات مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولان حفاظت فنی و ایمنی بهداشت کار کشور نیز در این همایش گفت: یکی از نقاط مشکلات آسیب رسان در کشور، ضعف آموزش ایمنی و فرهنگ ایمنی است.
به گزارش ایرنا، ابوالفضل اشرف منصوری افزود: ارتقاء آموزش و فراگیری آموزش در این حوزه از جمله سیاست ها و اهدافی است که با جدیت دنبال می شود.
وی بیان کرد: استراتژی زیر ساخت در حوزه HSE در کشور ضعیف است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مسئولان حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار استان مرکزی گفت: توسعه فرهنگ ایمنی بهداشت کار و محیط زیست، ارتقای دانش مدیران و کارشناسان HSE و کاهش حوادث و ارتقای سلامت شغلی از مهمترین اهداف برگزاری همایش ملی ایمنی، بهداشت و محیط زیست است.
ابوالفضل تکلو افزود: آشنایی با کلیه حوادث و علل وقوع آنها، ایمنی مواد شیمیایی، ایمنی در ساخت و ساز ساختمان، ایمنی فرآیند در صنایع نفت و گاز و سلامت شغلی، استرس کار و پیامدهای ناشی از آن، مدیریت بحران و واکنش در شرایط اضطراری و ارزیابی جنبه های زیست محیطی، نقش آلاینده های زیست محیطی در سلامت، نقش استانداردهای HSC در افزایش بهره وری و ایمنی برق از جمله محورهای این همایش ملی است.
وی بیان کرد: 90 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که توسط دکتر غلام نیا عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی داوری و 70 مقاله به همایش راه یافته است.
در پایان این همایش از مقالات برتر با اهدای لوح و جایزه تقدیر به عمل آمد و از تمبر اختصاصی ایمنی و بهداشت محیط زیست نیز رونمایی شد.

اراک – ایرنا