۴۰ درصد بازنشستگی‌های پیش از موعد در رابطه با حوادث ناشی از کار است

شش و هفت دهم درصد تلفات ناشی از کار در کشور کاهش یافته است
2016-10-02
۴۸ درصد حوادث شغلی استان مرکزی در بخش ساختمان به‌وقوع می‌پیوندد
2016-10-02

رئیس مرکز تحقیقات، تعلیمات و حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طبق آمار ۴۰ درصد بازنشستگی‌های پیش از موعد جهان در رابطه با حوادث ناشی از کار است.

  علی مظفری ظهر امروز در دومین همایش ملی بهداشت، ایمنی و محیط زیست که در فرهنگسرای آیینه اراک برگزار شد با اشاره به حوادث ناشی از کار اظهار داشت: متاسفانه حوادث ناشی از کار بسیار بالا بوده و در این زمینه نیازمند تغییر رویکرد غرامت‌محور به رویکرد پیشگیرانه هستیم.

وی افزود: البته این تلفات نسبت به گذشته کاهش یافته و با آسیب‌شناسی‌های انجام شده موارد لازم در کارگاه‌های زیر 25 نفر شناسایی شده و به منظور رفع این نیازها آیین‌نامه‌هایی از سوی شورای عالی حفاظت فنی که شامل مقررات ایمنی و بهداشت کار است تدوین شده و تعیین صلاحیت‌ پیمانکاران براساس قوانین انجام شد که الزام حضور یک مسئول ایمنی را برای کارگاه‌های زیر 25 نفر ایجاد کرد.

رئیس مرکز تحقیقات، تعلیمات و حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: 44 درصد تلفات ناشی از حوادث کار در ایران مربوط به سقوط از ارتفاع است و بیشتر تلفات ناشی از کارهای ساختمانی بوده که باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

مظفری بیان کرد: سازمان بین‌المللی کار در سال 1919 تاسیس شد که تاکنون 400 مقابله‌نامه، توصیه‌نامه و توافق‌نامه مطرح و تصویب شده که بیش از نیمی از آنها به حوزه ایمنی و بهداشت کار مرتبط است.

وی ادامه داد: به‌رغم تمام تاکیدات و مستندات بین‌المللی در این زمینه همچنان آمار حوادث و بیماری‌هایی که منجر به مرگ در این حوزه می‌شوند بالا بوده و سالانه 340 میلیون حادثه کاری و 340 هزار مرگ مستقیم در اثر حوادث کاری در جهان رخ می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات، تعلیمات و حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: همچنین دو میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های شغلی در جهان رخ می‌دهد و روزانه 860 هزار حادثه منجر به جرح ناشی از کار در جهان اتفاق می‌افتد، بیماری‌های ناشی از کار بحث بسیار مهمی است چرا که سال‌ها بعد از بازنشستگی نیز نمایان شده و سلامت فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و روزانه 6400 بیماری و حادثه منجر به مرگ در جهان رخ می‌دهد و به لحاظ کمی 4 درصد تولید ناخالص داخلی جهان صرف بیماری‌های ناشی از کار می‌شود.

مظفری خاطرنشان کرد: بنابراین ایمنی در کار مسئله بسیار مهمی است که باید در راستای تامین این ایمنی تلاش کرد این مسئله حتی در کشورهایی پیشرفته‌ای مانند نروژ، فنلاند، سوئد و ایتالیا نیز رقم قبل توجهی از تولید ناخالص داخلی را هدر داده و صرف بیماری‌های ناشی از کار می‌کند که در نروژ این رقم 6 درصد، در فنلاند 4 درصد، سوئد 3.8 درصد و ایتالیا 3.2 درصد است.

وی افزود: بنابراین  این معضل یک مسئله جهانی است و کشورهایی مانند انگلیس و غیره نیز که پیشرفته به‌شمار می‌روند با درگیر هستند طبق آمار 40 درصد بازنشستگی‌های پیش از موعد جهان در رابطه با حوادث ناشی از کار است.

 

تسنیم – اراک