تمام خانه‌های تهران مشکل ایمنی دارند

برگزاری جلسه کمیته تخصصی شورای عالی حفاظت فنی
2019-09-18
صادقی فر در هفتمین نشست شورای هماهنگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران :
2019-09-18

رضا کرمی‌محمدی (رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران) ‌‌در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،‌ با اشاره به اینکه لزوم و اهمیت مدیریت بحران همیشه در هنگام وقوع آن مطرح می‌شود، از هماهنگی بین ارگان‌ها به عنوان یکی از مهمترین موضوعات در این زمینه یاد کرد و گفت: این هماهنگی شامل فعالیت بسیاری از بخش‌های مختلف همچون رسانه‌های تصویری و نوشتاری، فضای مجازی و ارگان‌های مسئول از جمله آب و فاضلاب،‌ برق،‌ گاز و غیره می‌شود.

کرمی‌محمدی با تاکید بر اینکه باید قبل از وقوع بحران وظایف خود را به درستی بدانیم و تکالیف از پیش مشخص شده باشد، اظهار داشت: در این مورد مانند سایر زمینه‌های مدیریت بحران در کشور و در شهر می‌توان با ۲۰ درصد هزینه به ۸۰ درصد نتایج رسید. یکی از فعالیت‌های کم‌هزینه و پرفایده آموزش عمومی با کمک گرفتن از رسانه‌ها برای بالابردن اطلاعات و آموزش‌هایی است که مردم باید داشته باشند.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به آمادگی شهروندان در هنگام وقوع بحران ضمن اشاره‌ به تجربیات موفق کشورهایی که بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی در آنها بیشتر رخ می‌دهد، گفت: در کشورهایی که در معرض بحران هستند،‌ عکس‌العمل‌های مردم در ساعات اولیه وقوع بحران می‌تواند شدت فجایع و اتفاقاتی که رخ داده را کاهش دهد، به شرطی که آموزش‌های لازم را دیده باشند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: در بین مردم ما ‌حتی نخبگان دانشگاهی و مدیران نیز اطلاعات کافی در ارتباط با اقداماتفوری در حین وقوع بحران ندارند، در نتیجه ما سعی می‌کنیم موضوعات آموزشی را مردمی‌تر کنیم تا دستاوردهای بیشتری از این نظر  داشته باشیم.

مدیریت بحران در هنگام وقوع بحران، بحران‌زده است

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در هنگام وقوع بحران همه دستگاه‌ها دخالت می‌کنند، با اشاره به اینکه مدیریت بحران در هنگام وقوع بحران، ‌بحران‌زده است‌، از عدم هماهنگی بین سازمانی در ‌پاسخگویی، در کنار ضعف قوانین و مشخص نبودن تکالیف به عنوان بخشی از نقاط ضعف یاد کرد و افزود: این مساله کاملا مشهود است که مسئولیت‌ها بین دستگاه‌های مختلف تقسیم شده و موضوعی با عنوان مدیریت واحد حادثه نداریم. با این حال با توجه به سطح‌بندی حادثه و حوزه مسئولیت قانونی تعریف شده، سازمان مدیریت بحران تهران وظایفی را بر عهده داشته است که اقدامات انجام گرفته در چارچوب این وظایف تعریف شده است.

امتیازات گروه‌های داوطلبی برای گروه‌های دوام لحاظ نمی‌شود

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت گروه‌های دوام با اشاره به اینکه تشکیل این گروه بر اساس پیشنهاد SDC  سوئیس انجام شد، گفت: تاکنون حدود ۱۰ هزار داوطلب در گروه‌های دوام عضو شده‌اند که بزرگترین گروه داوطلبی در سطح تهران است. برنامه شهر آماده نیز امسال با استفاده از این قابلیت در راستای تقویت این گروه‌ها شکل گرفته تا شهروندان بیشتری بتوانند در این گروه‌های داوطلبی مشارکت داشته باشند، اما مشکل این است که از یک طرف امتیازاتی که به طور کلی برای گروه‌های داوطلبی در نظر گرفته می‌شود، برای گروه‌ دوام در نظر گرفته نشده و در تلاش هستیم تا در این زمینه اقدامات موثری انجام دهیم، از سوی دیگر باید بتوانیم گروه‌های موجود را سازماندهی مجدد کرده و با افزایش تعداد، آموزش آنها را نیز تعمیق بخشیم.

سازمان ورزش باید سوله‌های مدیریت بحران را پس دهد

وی درباره تغییر کاربری پایگاه‌های مدیریت بحران و استفاده ورزشی از آنها نیز گفت: این پایگاه‌ها دارای دو بخش هستند. قسمتی از آن شامل فضای سالن می‌شود، یک قسمت نیز اداری است. بخش سالن هم در پایگاه‌های ویژه ما به دو قسمت تبدیل شده که ‌یک بخش آن فضای عمومی و بخش دیگر آن انبار است که در آنجا تعدادی از اقلامی که در هنگام وقوع بحران مورد نیاز است، نگهداری می‌شود، این بخش در تمام پایگاه‌های ویژه ثابت است و سازمان ورزش نیز در اینگونه پایگاه‌ها حضور ندارد.

اکنون در حال مذاکره در خصوص تخلیه تدریجی پایگاه‌های  مدیریت بحران و حضور تدریجی نیروهای مدیریت بحران در آنها هستیم.

کرمی‌محمدی تاکید کرد: پایگاه‌های دیگر که تعدادی از آنها در اختیار سازمان ورزش قرار دارد، هنگام وقوع بحران تخلیه می‌شود و کاملا در اختیار ما قرار می‌گیرد. البته در حال حاضر در حال مذاکره در خصوص تخلیه تدریجی این پایگاه‌ها و حضور تدریجی نیروهای مدیریت بحران در آنها هستیم.